Ahir, 28 d'agost, va finalitzar el Festival de Bayreuth 2015 que es va tancar amb L’holandès errant.
Les expectatives que s'havien creat al voltant de l'estrena de Tristan und Isolde amb la producció de Katharina Wagner i la direcció musical de Christian Thielemann es van anar apagant a mesura que s'anava representant.
La producció, pel que fa a l'escenografia, s'ha posat al servei de la idea principal de Katharina: Isolda i Tristany es busquen des del primer moment sense que hi intervingui l'efecte del filtre i el rei Marke és un mafiós sense escrúpols que fa matar Tristany i s'emporta Isolda en finalitzar el Liebestod.
Katharina resol el primer acte amb una estructura a base de plataformes i escales que no porten a cap lloc, inspirades probablement en les escales absurdes de l’artista Mauris Cornelis Escher i en els gravats de Giovanni Battista Piranesi.
En el segon acte ens vol recordar el pati d'una presó amb el personal a les ordres del rei Marke vigilant i seguint la parella adúltera mitjançant uns focus potents. Ridícula l'escena d'amor dins una pseudotenda de campanya amb un Tristany entretenint-se a col·locar leds per tot l'interior. I absolutament desconcertants els moviments de Brangane, passant de l'immobilisme més absolut a un estat compulsiu que posa dels nervis.
L'efectisme més reeixit apareix a l'inici del tercer acte (aquí Thielemann està celestial), amb una atmosfera de boira absoluta on només es destaquen, en un racó a la dreta de l’escenari, la presència de Kurwenal, el pastor i el mariner vetllant el cos de Tristany.
Vocalment va resultar polèmica la substitució d’Anja Kampe per Evelyn Herlitzius. Aquesta soprano manté una actitud interpretativa excel·lent, però la seva veu té propensió als crits que si bé no desentonen com la Isolda venjativa del primer acte, sí que resulten no apropiats per als altres dos actes.
Per a l'any 2016 s'ha confirmat que Petra Lang serà la nova Isolda. Petra Lang ha estat la meravellosa Ortrud de les produccions de Lohengrin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada